DEVAM: 4- ABDEST
ALMANIN VE ARDINDAN NAMAZ KILMANIN FAZiLETİ BABI
8 - (229) حدثنا
قتيبة بن
سعيد، وأحمد
بن عبدة
الضبي. قالا:
حدثنا
عبدالعزيز،
وهو
الدراوردي،
عن زيد بن
أسلم، عن
حمران مولى
عثمان؛ قال:
أتيت
عثمان بن عفان
بوضوء. فتوضأ
ثم قال: إن ناسا
يتحدثون عن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم أحاديث.
لا أدري ما
هي؟ إلا أني
رأيت رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
توضأ مثل
وضوئي هذا. ثم
قال "من توضأ
هكذا غفر له
ما تقدم من
ذنبه. وكانت صلاته
ومشيه إلى
المسجد نافلة".
وفي
رواية ابن
عبدة أتيت
عثمان فتوضأ.
[:-543-:] Bize Kuteybetü'bnü Sa'id ile Ahmed b. Abdete'd-Dabbî
rivayet ettiler. Dedilerki: Bize Abdilaziz — ki Deraverdîdir — Zeyd b.
Eslemden, o da Osman'ın azadlısı Humran'dan
naklen rivayet etti. Humran şöyle demiş:
Osman b. Affan'a abdest
suyu getirdim. Abdest aldıktan sonra şöyle dedi: Birtakım insanlar Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bazı hadisler rivayet ediyorlar. Onların
mahiyetini bilmiyorum ancak ben Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
benim aldığım şu abdest gibi abdest alırken gördüm. Sonra da şöyle buyurdu: "Kim
bu şekilde abdest alırsa onun geçmiş günahları bağışlanır, namazı ve mescide
yürüyüşü de nafile (bir ibadet) olur."
İbn Abde'nin rivayetinde
ise: Osman'a geldim de abdest aldı, şeklindedir.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir; Tuhfetu'l-Eşraf, 9791
DAVUDOĞLU AÇIKLAMA: «Kıldığı namazla mescide kadar yürümesi de (kendisine) nafile
(ibâdet) olur.» buyurulması kılacağı namazdan ve mescide gitmesinden hâsıl
olacak sevap nafile ibadet olur. Manasınadır. Yoksa farz namaz nafileye tebdil
edilir. Seklinde anlaşılmamalıdır. Çünkü şeraitine riayetle alınan abdest
geçmiş küçük günahlara keffaret olunca; namazdan hasıl olacak sevap ziyade
olarak kalır. Nafileden murad da budur. Bununla o kulun ya âhiretteki
dereceleri yükseltilir. Yahut o namazdan sonra işleyeceği günahları affedilir.
Ziyade edilen şeyin mezidun aleyh cinsinden olması şart değildir. Binaenaleyh
kulun derecelerinin yükseltilmesi günahlarına keffâratın üzerine ziyade edilmiş
bir fazlalıkta olabilir.